29 maja (sobota, Stary Rynek) – Samorząd Miasta Mińsk Mazowiecki, Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim, Bractwo Rycerskie Ziemi Mińskiej zapraszają na uroczystość odsłonięcia rzeźby rycerza Jana z Gościańczyc (godz. 18.00), i Piknik Rycerski (godz.16.00 -19.00).
Autorem pomnika jest Paweł Wocial.
Prace nad koncepcją pomnika trwały od początku 2020 roku, obejmowały warsztaty artystyczne z udziałem młodzieży, która wspólnie z artystą rzeźbiarzem Pawłem Wocialem mogła uczestniczyć w tym akcie twórczym. Rzeźba przedstawia uskrzydlonego konia, którego skrzydła, splatając się tworzą postać rycerza z Jana z Gościeńczc.”Chociaż obecnie „pegaz” jest określeniem każdego skrzydlatego konia, to żyjący w IX/VIII wieku przed naszą erą grecki poeta Hezjod wywodzi imię Pegaz od słowa pēgē, oznaczającego m. in. „źródło”. Stąd też tam, gdzie Pegaz postawi kopyto, natychmiast pojawia się „inspirujące źródło”.W zależności od epoki mitologiczny Pegaz bywał symbolem różnych, choć zawsze podobnych, wartości. Od średniowiecza do baroku był symbolem przede wszystkim sławy i mądrości, ale od XIX wieku, szczególnie w poezji, wrócił do swojego pierwotnego znaczenia, czyli źródła, z którego artyści czerpali inspirację.Pegaz, jako związany ze sławą, jest koniem uskrzydlonym, nawiązującym do przekonania, że sława ma skrzydła. Jeszcze do końca XVIII wieku w dziełach sztuki personifikacja Sławy, czyli Fama, była zawsze przedstawiana ze skrzydłami. Pozostałością tej alegorii jest wyrażenie „uskrzydlić”, czyli dodać komuś energii lub – ponownie – stać się natchnieniem. Te przymiotniki towarzyszyły z pewnością Janowi z Goscienczyc- założycielowi Mińska.Rzeźba jest połączeniem dwóch sfer: elegancji oraz wyrafinowania z obecnym w tradycji europejskiej od 28 wieków silnym znaczeniem kulturowym. W Polsce koń, jako zwierzę, od zawsze był silnie związany z polską kulturą, nie tylko w malarstwie, a jeden z najbardziej wartościowych programów telewizyjnych poświęconych kulturze, emitowany (z przerwą) w latach 1952-2009, nazywał się Pegaz.Rzeźba zestawia niematerialne wartości Pegaza z ekskluzywnością i szlachetnością rycerska, stąd jego kopyta oraz podkowy są złocone, jako że kolor złoty od wieków wiązany jest ze światłością, przestrzenią idealną, ale też i stabilnością, zaufaniem oraz wytwornością. Zarazem Pegaz, jako mityczny koń, zostaje wstawiony we współczesny kontekst poprzez splątanie skrzydeł w nowoczesną rzeźbę nawiązujących w swym kształcie do sylwetki rycerza. Tym samym staje się metaforą uskrzydlonego luksusowego konia, konia jako dzieło sztuki współczesnej, pobudzającego – jak zawsze Pegaz – do inspiracji.Niezależnie od interpretacji, rzeźba jest manifestacją elegancji połączonej z legendą, inspiracją oraz sztuką współczesną, bo to właśnie z tymi ponadczasowymi wartościami od wieków kojarzony jest Pegaz. W tym hybrydowym przedstawieniu nowoczesności i faktów historycznych”.© 2020 Paweł Wocial / Wszystkie prawa zastrzeżone.
Jan, rycerz herbu Prus III, był współwłaścicielem Gościańczyc, miejscowości w okolicach Grójca na Mazowszu. Pierwsze informacje o nim pochodzą z 1411 roku, a ślad po Janie urywa się zaś w 1453 roku. Część osady Mensko (Mińsk) posiadał już w 1415 roku, a w 1421 założył tu miasto. 29 maja 1421 roku książę Janusz I Starszy, władający Mazowszem na zamku w Czersku, nadał osadzie Mensko prawa dla gminy miejskiej na prawie chełmińskim połączone z prawem do targów. Jan ufundował drewniany kościół parafialny. Świątynia stanęła przy północnej pierzei rozległego rynku wytyczonego w okresie lokacji. Parafię erygowano w 1422 roku. Jan był bardzo przedsiębiorczy, z sukcesem zajmował się handlem drewna. Podobno cieszył się szczególnymi względami księcia Janusza I, który prosił go o porady.Na pamiątkę tego historycznego wydarzenia, chęci upamiętnienia i rozpowszechniania wiedzy o Janie ufundowany został ów pomnik. Przedsięwzięcie nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie finansowe darczyńców. Dziękujemy firmom: Remex, Partner, Folpak, Bankowi Spółdzielczemu oraz Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji za hojność i zrozumienie potrzeb wynikających z organizacji jubileuszu.
Autorem pomnika jest Paweł Wocial, rzeźbiarz, absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Jego prace były prezentowane m. in. w Monako, Londynie, Wenecji, Berlinie, Paryżu, Kopenhadze, Amsterdamie i Wiedniu. Zrealizował kilkadziesiąt międzynarodowych wystaw indywidualnych oraz zbiorowych z artystami takimi, jak: Marina Abramović, Magdalena Abakanowicz czy Banksy. O rzeźbiarzu którym można przeczytać więcej na: https://artinfo.pl/artysci/pawel-wocial